Δυσλεξία…σημάδια, δυσκολίες και τρόποι αντιμετώπισης!
Δυσλεξία…μία πολύ συγκεκριμένη, αλλά και παρεξηγημένη ειδική μαθησιακή δυσκολία. Αρχικά υπάρχει η λανθασμένη αντίληψη ότι η δυσλεξία, δημιουργεί πρόβλημα μόνο στην ανάγνωση, αλλά υπάρχει επίσης η δυσκολία πολλές φορές με τον συντονισμό, την οργάνωση των δραστηριοτήτων, αλλά και τη γενικότερη οργάνωση, καθώς και τις διεργασίες της μνήμης! Κάθε άτομο με δυσλεξία, είναι πολύ πιθανόν να παρουσιάσει με διαφορετικό τρόπο τις ποικίλες δυσκολίες, αλλά και ικανότητες και ως εκ τούτου, κάθε περίπτωση είναι διαφορετική αλλά και μοναδική!
Τα πρώτα σημάδια της δυσλεξίας, σύμφωνα με τη Βρετανική Εταιρεία Δυσλεξίας, μπορούν να φανούν ακόμα και από την προσχολική ηλικία! Δυσκολία στην εκμάθηση παιδικών τραγουδιών ή ρυθμών, μπορεί να είναι μία από τις αρχικές δυσκολίες. Επίσης μπορεί να υπάρχει σχετική δυσκολία στο λόγο και την ανάπτυξή του, αλλά και στην εκμάθηση του αλφαβήτου αλλά και της σειράς των γραμμάτων. Μία άλλη δυσκολία, μπορεί να είναι η δυνατότητα του να ακολουθήσει το παιδί, περισσότερες από μία-δύο οδηγίες, αλλά και να μπερδεύεται όταν του δίνονται συγκεκριμένες οδηγίες που πρέπει να ακολουθήσει!
Άλλες δυσκολίες μπορεί να εμπεριέχουν δυσκολία στο να ακολουθήσει συγκεκριμένα μοτίβα σε εργασίες ή στη δημιουργία μοτίβων με χάντρες ή άλλα υλικά. Ακόμα υπάρχει η πιθανότητα να υπάρχει μέσα στην οικογένεια ιστορικό δυσλεξίας ή κληρονομικότητα, αλλά και γενικότερα ιστορικό δυσκολιών στην ανάγνωση!
Στην πρωτοσχολική ηλικία, τα σημάδια και οι δυσκολίες μπορεί να διαφέρουν, καθότι διαφέρουν και τα μαθησιακά αντικείμενα, με τα οποία έρχεται σε επαφή το παιδί! Η δυσκολία στο λόγο, στη συγκέντρωση, αλλά και η δυσκολία στο να ακολουθήσει οδηγίες και η ελλιπής συγκέντρωση, μπορεί να είναι κάποιες από τις ενδείξεις των δυσκολιών της δυσλεξίας.
Αναφορικά με το γραπτό λόγο και τις γραπτές εργασίες, εκεί τα πράγματα εμφανίζονται με ένα διαφορετικό τρόπο. Ο γραπτός λόγος του παιδιού, εμφανίζει σοβαρά ελλείμματα σε σχέση με τον προφορικό του λόγο. Ακόμα μπορεί να κάνει αναγραμματισμούς, να ξεχνάει γράμματα μέσα στις λέξεις και να παράγει χαμηλού επιπέδου γραπτά κείμενα, σε σχέση πάντα με το μαθησιακό και ηλικιακό επίπεδο που βρίσκεται! Σε σχέση με την ανάγνωση μπορεί να υπάρχει δυσκολία στη σωστή αποκωδικοποίηση των γραμμάτων, των συμφώνων, όταν είναι πχ περισσότερα από ένα μαζί, αλλά και ο ρυθμός της αναγνωστικής του ικανότητας να μην είναι ιδιαίτερα ευχερής.
Το παιδί που εμφανίζει σημάδια δυσλεξίας ή είναι ήδη διαγνωσμένο με δυσλεξία μπορεί να εμφανίζει και άλλου είδους δυσκολίες, αλλά και να αποφεύγει επίσης δραστηριότητες που να το δυσκολεύουν.
Αρχικά εάν κάποιος γονέας έχει την υπόνοια ότι μπορεί να συμβαίνει κάτι με το παιδί του, αλλά και να έχει κάποια συγκεκριμένη δυσκολία, μπορεί ανάλογα με την ηλικία να συμβουλευθεί τον ειδικό όπως ένα παιδάτρο-αναπτυξιολόγο, ώστε να έχει μία πρώτη εικόνα αναφορικά με το τι συμβαίνει. Όταν το παιδί ξεκινήσει την προσχολική του εκπαίδευση, μπορεί ο γονέας να συζητήσει με τους εκπαιδευτικούς τις ανησυχίες του και να παρακολουθήσει τη συχνότητα με την οποία εμφανίζονται κάποιες δυσκολίες. Έπειτα στην πρωτοσχολική ηλικία, η οποία είναι και η καταλληλότερη, ώστε να μπορέσει να υπάρξει μία ασφαλής διάγνωση σχετικά με τη δυσλεξία, αναλαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί, οι ψυχολόγοι αλλά και άλλες ειδικότητες, οι οποίες πρέπει να κάνουν αξιολόγηση το παιδί, ώστε να μπορέσει να βγει μία ασφαλής διάγνωση, συνήθως όχι νωρίτερα από τη Β΄Δημοτικού και ειδικότερα μέχρι το τέλος της τάξης αυτής!
Σε παιδιά που εμφανίζουν δυσκολίες που σχετίζονται με τη δυσλεξία, είναι βασικό να θυμόμαστε, ότι χρειάζεται οι οδηγίες που δίνονται να είναι ξεκάθαρες, να μη δίνουμε πολλές οδηγίες μαζί, αλλά και να τα μάθουμε να λειτουργούν σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο αναφορικά με την οργάνωση και τις δραστηριότητες τους! Να θυμόμαστε πάντα, ότι όπως και όλες οι άλλες μαθησιακές ή αναπτυξιακές διαταραχές, έτσι και σε αυτή την περίπτωση η έγκαιρη διάγνωση και η πρώιμη παρέμβαση μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά στη ζωή και τη μαθησιακή πορεία ενός παιδιού!