Πριν λίγες ημέρες τα σχολεία έκλεισαν…πάει και αυτή η σχολική χρονιά! Όλοι εύχονται σε παιδιά και εκπαιδευτικούς, «Καλό καλοκαίρι!», «Καλές διακοπές!» και ούτω καθ΄εξής. Όμως δεν είναι η πραγματικότητα για όλους ίδια, ούτε και όλες οι οικογένειες έχουν να περιμένουν τα ίδια πράγματα…
Οικογένειες οι οποίες πιθανόν έχουν ένα παιδί στο φάσμα του αυτισμού, έχουν να διαχειριστούν μια ελαφρώς διαφορετική κατάσταση, από αυτή την οποία έχει μία οικογένεια με παιδιά τυπικής ανάπτυξης. Αρκετοί γονείς οι οποίοι έχουν παιδί στο φάσμα του αυτισμού, ψάχνουν για διαφορετικές επιλογές ενασχόλησης του παιδιού τους ενώ εκείνοι εργάζονται. Πλέον υπάρχουν διαφορετικές επιλογές, όπως summer camp, στα οποία οι άνθρωποι που είναι υπεύθυνοι έχουν τη γνώση και την όρεξη να συμπεριλάβουν παιδιά στο φάσμα του αυτισμού και να τους δώσουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με διαφορετικού τύπου δραστηριότητες, να κοινωνικοποιηθούν και να μπορέσουν να ξεδιπλώσουν ταλέντα που έχουν μέσα από διαφορετικές συνθήκες και προσλαμβάνουσες, από αυτές που συνήθως έχουν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Τί χρειάζονται όμως τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού; Αυτό είναι ένα ερώτημα, το οποίο δεν μπορεί να απαντηθεί με τον ίδιο τρόπο για όλα τα παιδιά!
Υπάρχουν παιδιά στο φάσμα του αυτισμού, τα οποία χρειάζονται να συνεχίσουν τις θεραπείες και τα μαθήματα που κάνουν, γιατί είναι απαραίτητο να μη χάνουν εντελώς την επαφή τους, με τα ποικίλα αντικείμενα, καθότι αυτό τα αποδιοργανώνει και τα κάνει να χάνουν τη ρουτίνα τους, αλλά και να δυσκολεύονται να επανέλθουν όταν ξεκινήσει ξανά η σχολική χρονιά. Αυτό όμως έχει να κάνει με το κάθε παιδί ξεχωριστά και τις ανάγκες τις οποίες έχει. Οι γονείς του κάθε παιδιού είναι οιι πλέον κατάλληλοι, σε συνεργασία με τους θεραπευτές των παιδιών τους, ώστε να μπορέσουν να αποφασίσουν τί και για πώς θα συνεχίσουν, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού, είναι σαν κάθε άλλο παιδί και έχουν ανάγκη από ξεκούραση και ξεγνοιασιά. Ένα παιδί στο φάσμα του αυτισμού, έχει ανάγκη να αποσυμφορηθεί και να περάσει ήρεμες και ξεκούραστες στιγμές. Η πίεση η οποία δέχονται πολλές φορές τα παιδιά, είναι ιδιαίτερα μεγάλη και ο φόρτος που επωμίζονται από τις θεραπείες και τα μαθήματα κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, είναι πολύ μεγάλος. Όπως κάθε άλλο παιδί και η οικογένειά του, έχουν ανάγκη να ξεφύγουν από την καθημερινότητα. Η επιλογή των δραστηριοτήτων και των οικογενειακών διακοπών, πρέπει να γίνονται σε συνάρτηση τόσο των αναγκών του παιδιού, αλλά και των γονέων. Γενικότερα καλό είναι να επιλέγονται μέρη τα οποία είναι πιο ήσυχα και ήρεμα, σε σχέση με πολύβουους προορισμούς, οι οποίοι μπορεί να ταράξουν ένα παιδί στο φάσμα. Κατά τη διάρκεια των διακοπών αλλά και του καλοκαιριού γενικότερα, είναι καλό να έχει μία ρουτίνα η οποία να ακολουθείται, ώστε να μη χάνουν την επαφή με την καθημερινότητά τους, αλλά και με τις δραστηριότητες τις οποίες έχουν να κάνουν.
Για οποιασδήποτε σχέδια καλοκαιρινά ή αλλαγές που πρόκειται να πραγματοποιηθούν, πρέπει να έχουν πρώτα επικοινωνηθεί στο παιδί και να του έχει εξηγηθεί το τί θα κάνει και τι ακριβώς θα ακολουθήσει. Για όλες τις αλλαγές, είτε πρόκειται για καλοκαιρινές δραστηριότητες, είτε πρόκεται για διακοπές, οι γονείς είναι χρήσιμο και ενίοτε απαραίτητο να έχουν προετοιμάσει το παιδί τους, ώστε να είναι έτοιμο να γνωρίσει τη νέα πραγματικότητα που θα βιώσει.
Γενικότερα όμως η αντιμετώπιση ενός παιδιού στο φάσμα του αυτισμού, ποικίλει και αυτό σχετίζεται με τη λειτουργικότητα του κάθε παιδιού, τις εξατομικευμένες του ανάγκες, αλλά και τις ανάγκες συνολικά της οικογένειας του παιδιού. Η σωστή, έγκαιρη, αλλά και προσεκτική οργάνωση των καλοκαιριών δραστηριοτήτων ενός παιδιού, βοηθάει στην αποφυγή δυσάρεστων εκπλήξεων και την όσο γίνεται πιο ευχάριστη και δημιουργική περίοδο για το παιδί και τους οικείους του!